Ved et årsskifte stopper tida et ørlite øyeblikk. Man snur seg tilbake og ser framover, og oppdager at man har så mye å glede seg over, og mye å glede seg til!
I 2017 gav jeg ut to plater som jeg har jobba mye med over lang tid – soloplata Strimur med glemte og kjente slåtter, og balladeplata Så vide fara dei lindarord med Øyonn Groven Myhren i duoen Sogesong. Fellesnevneren for utgivelsene er kjent, gjemt og glemt musikk fra den rike, mangfoldige tradisjonen i Telemark. Her finnes det et enormt reservoar av de fineste sanger og slåtter som venter på musikere som vil møte musikken med sin personlige stil. Disse to utgivelsene er et bidrag fra meg til et slikt møte. Om musikken er fra et lite geografisk område, kan den nå ut til alle likevel. Jeg er veldig stolt av disse to platene.
I 2017 gav jeg ut to plater som jeg har jobba mye med over lang tid – soloplata Strimur med glemte og kjente slåtter, og balladeplata Så vide fara dei lindarord med Øyonn Groven Myhren i duoen Sogesong. Fellesnevneren for utgivelsene er kjent, gjemt og glemt musikk fra den rike, mangfoldige tradisjonen i Telemark. Her finnes det et enormt reservoar av de fineste sanger og slåtter som venter på musikere som vil møte musikken med sin personlige stil. Disse to utgivelsene er et bidrag fra meg til et slikt møte. Om musikken er fra et lite geografisk område, kan den nå ut til alle likevel. Jeg er veldig stolt av disse to platene.
Strimur vant Folkelarm-prisen, folkemusikkens egen pris, for beste soloutgivelse i 2017. Det varma stort. Med Øyonn fikk jeg framføre en av balladene fra Sogesong-plata, Beiarblakkjen, i Bugge Wesseltofts NRK-program Jul med Bugge og venner. Det er veldig gledelig å få muligheten til å framføre musikk som ofte er gjemt bort fra de store sendeflatene i beste sendetid på NRK. Stor takk til Bugge og NRK for dette!
Et stort løft for min del i 2017 var framføringa av verket Som best jeg minnes som jeg har skrevet for den internasjonale folk-strykekvartetten Tokso med den fransk-iranske perkusjonisten Bijan Chemirani. Sammen med Kelly Thoma fra Hellas på kretisk lyra, Eléonore Billy fra Frankrike på nyckelharpe og Sigrun Eng på cello danna jeg denne kvartetten i 2008, så i år har vi 10-årsjubileum. Det er spesielt å spille med musikere fra ulike bakgrunner, og alltid mye å hente. Det er få mennesker jeg har lært så mye av som musiker og menneske som disse tre inspirerende damene. I år spiller vi inn musikken fra dette verket sammen med Bijan og bassist Jo Fougner Skaansar, og jeg gleder meg til å gi ut plata og turnere i september!
Et stort løft for min del i 2017 var framføringa av verket Som best jeg minnes som jeg har skrevet for den internasjonale folk-strykekvartetten Tokso med den fransk-iranske perkusjonisten Bijan Chemirani. Sammen med Kelly Thoma fra Hellas på kretisk lyra, Eléonore Billy fra Frankrike på nyckelharpe og Sigrun Eng på cello danna jeg denne kvartetten i 2008, så i år har vi 10-årsjubileum. Det er spesielt å spille med musikere fra ulike bakgrunner, og alltid mye å hente. Det er få mennesker jeg har lært så mye av som musiker og menneske som disse tre inspirerende damene. I år spiller vi inn musikken fra dette verket sammen med Bijan og bassist Jo Fougner Skaansar, og jeg gleder meg til å gi ut plata og turnere i september!
Ett par andre høydepunkter fra 2017 for min del var å dele en solokonsert med et av mine store idoler, Håkon Høgemo, på Jørn Hilme-stemnet i sommer. Vi fikk spille for et intenst lyttende publikum i ei stue på Folkemuseet i Fagernes en sein nattestime, og det er slike fine stunder en enslig felespiller tar vare på i hjertet sitt og husker for alltid. Jeg hadde også en konsert på et annet bygdetun i sommer – Heddal bygdetun – der jeg via konserten til slåttespel fra Heddal. Flere uker i sommer via jeg til å lære slåtter fra Heddal etter noteoppskrifter i hardingfeleverket, slåtter som til dels er gått ut av bruk. Jeg har et ønske om å spille inn dette stoffet og legge det ut på nettet etter hvert, i håp om at en yngre generasjon spelemenn får lyst til å ta tak i dette fine stoffet.
Et annet høydepunkt i fjor, var å spille konsert med den nystarta kvartetten Dei kjenslevare, med Kari Rønnekleiv, Laura Marie Rueslåtten og Ole Henrik Moe. Tre svært kjenslevare musikere med en sterk sans for de ørsmå nyansene. Å være i samme lyd som disse tre er en stor glede, jeg ser fram til å jobbe mer med dem i år.
Det blir flere plateutgivelser i år enn Tokso-utgivelsen. Nå i februar kommer Slagrs nye plate, DIRR, som er vår første plate på Hubro Music. Plata blei spilt inn i Sofienberg kirke i noen stille februar-kvelder i fjor. Vi spiller slippkonserter i Bergen 8. februar, i Oslo 15. februar og i Trondheim 14. mars. Følg med på Slagrs hjemmesider www.slagr.com for mer info!
I oktober i fjor fikk jeg være med på en innspilling med den fantastiske improsamtidjazz-trioen Parallax, og vi slipper plata i år. Utrolig moro å spille med Are Lothe Kolbeinsen, Stian Omenås og Ulrik Ibsen Thorsrud, jeg synes plata har blitt ulik det meste andre.
Et annet høydepunkt i fjor, var å spille konsert med den nystarta kvartetten Dei kjenslevare, med Kari Rønnekleiv, Laura Marie Rueslåtten og Ole Henrik Moe. Tre svært kjenslevare musikere med en sterk sans for de ørsmå nyansene. Å være i samme lyd som disse tre er en stor glede, jeg ser fram til å jobbe mer med dem i år.
Det blir flere plateutgivelser i år enn Tokso-utgivelsen. Nå i februar kommer Slagrs nye plate, DIRR, som er vår første plate på Hubro Music. Plata blei spilt inn i Sofienberg kirke i noen stille februar-kvelder i fjor. Vi spiller slippkonserter i Bergen 8. februar, i Oslo 15. februar og i Trondheim 14. mars. Følg med på Slagrs hjemmesider www.slagr.com for mer info!
I oktober i fjor fikk jeg være med på en innspilling med den fantastiske improsamtidjazz-trioen Parallax, og vi slipper plata i år. Utrolig moro å spille med Are Lothe Kolbeinsen, Stian Omenås og Ulrik Ibsen Thorsrud, jeg synes plata har blitt ulik det meste andre.
Akkurat i disse dager har jeg vært med på en innspilling med tysk middelaldermusikk i Nesodden kirke. Middelaldermusikk-legenden Sverre Jensen har arrangert alle de nedskrevne sangene av Dronning Eufemias bror, Vizlav av Rügen, og dessuten bygget alle instrumentene vi bruker i ensemblet. Aurora Borealis består ellers av sanger Øyonn Groven Myhren og perkusjonist Tomas Nilsson.
Våren kommer jeg til å tilbringe i København, der jeg skal være med på forestillingen Vølven. Med den danske sangeren Ingeborg Fangel Mo, svensk cellist, islandsk komponis og færøysk skuespiller er dette i høyeste grad en nordisk samproduksjon. Jeg tror det blir spennende og lærerikt.
Gjennom året kommer jeg til å jobbe med å skrive musikk til et samarbeid med Slagr og Telemark kammerorkester. Jeg har vært så heldig å motta et fordypningsstipend fra Komponistenes vederlagsfond til dette arbeidet, og premieren blir på vårparten 2019. Jeg brenner etter å høre musikken jeg har i hodet for alle disse flotte musikerne!